(Dagens Nyheter 12 mars 1993) Den officiella webbplatsen för Mare Kandre
  « Åter till ”Böcker och recensioner”  
 

Gud och djävulen slår följe
Mare Kandre skapar en ny värld på undersidan

 

Mare Kandres nya bok handlar om det fulas och missaktades längtan efter kärlek. En snabb och spännande roman, skriver Lars-Olof Franzén.

EN NY BOK
——————————
Mare Kandre
Djävulen och Gud
Bonniers
——————————

 

I Djävulen och Gud skriver Mare Kandre sin egen skapelseberättelse. Hon gör av med den värld som finns och hittar en ny på undersidan av vår förödda jord. Vägen dit går genom helvetet, som hos Kandre är ett jämförelsevis uthärdligt ställe. I synnerhet sedan Djävulen gripits av Kärleken och upphört att förånga de fördömda.
  Det är uppenbart att Kandres sympatier ligger hos Hin onde, som här framställs som en liten ful, hårig och mobbad svartskalle. Han jagas bort av människorna så snart han söker minsta kontakt och gemenskap.

 

Man svär och förbannar och korsar sig så fort han kommer inom synhåll och han gömmer sig i en barngrav. Gud, å andra sidan, framställs som en fet och bortskämd. pojke som somnat ifrån sitt verk och inte vet hur han ska bära sig åt med skapelsens brister. Han har glömt hur han bar sig åt och framför allt hur han tänkte, om han nu inte bara skapade på i ren tanklöshet. Till slut tvingas han söka Djävulens sällskap och följa honom genom det överbefolkade helvetet till den nya värld där de lever till-sammans i en märklig symbios till slutet av sina dagar. Djävulen med sin puckelryggiga Ina och Gud konstigt nog med Lilit, en sumerisk gudinna med vilken Adam före Evas tillkomst avlade demonerna. Jesaja låter henne finna tröst i öknen snarare än i Guds famn.
  Mare Kandre skriver en märklig prosa, sagoartad och expressio-nistisk. Ibland leder hon tankarna till Pär Lagerkvist, där Gud är en gubbe som sågar ved på ett avlägset ställe i universum och har glömt sin skapelse.
  Kandre låter sitt språk se ovigt och valhänt ut för att lyfta fram känslan. Ändå blir hennes roman snabb och spännande. Men eftersom hon rör sig i de eviga frågornas värld, tål berättelsen inte mycket vardaglig verklighet. Den förminskas när man förstår att det hotfulla hålet i rymden är frånvaro av ozon eller att fronten av rök och eld är Kuwaits oljekällor som står i brand. Som miljökatastrof krymper apokalypsen.


Nästa sida —>