<— Till "Varia" Den officiella webbplatsen för Mare Kandre
Bollspel i pubertetens labyrinter
 
MITT PÅ SIN levnadsvandring från barn till vuxna är de i en skog, Mare Kandres tonåriga hjältinnor i debutpjäsen "Vilse", som Kronobergsteatern nu sätter upp i regi av Catherine Parment.

Och vilken skog sedan! Den har inte ens fått behålla den nedskräpade parkens "naturlighet", kvar ligger fyra eller fem skräphögar, som färgmässigt och symboliskt är mycket listigt arrangerade av scenografen Stefan Astvik - helt säkert i intimt samarbete med regissör Parment.
  För detta är en konstnärligt genomtänkt iscensättning - fjärran den missionärsanda så kallad skoltester ibland förfaller till.
  Den angivna målgruppen, högstadieelever, kan utsträckas till envar för vilken livet inte ter sig Iäroplanerat. Parment har försökt göra Kandres pjäs till ett slags vandringsdrama eller mysteriespel - dock inte om religiösa men väl om utvecklingspsykologiska kriser. Delvis sker detta av nödtvång: Kandres text har flera kvaliteter, glädjande nog inte minst i dialogen, men erbjuder få möjligheter till gestaltning av "utveckling".
  Å andra sidan är naturligtvis symbolistiska, öppna texter som Kandres mamma för idérika regissörer som Parment, och möjliggör högst oväntade kopplingar mellan replik och handling, mellan innebörd och gestaltning.
  Gun Almryd och Kerstin Steinbach mejslar i hög grad ut sina gestalter i spelet mot och med varandra: Almryds svala, skarpa, kortklippta mot Steinbachs känslosamma, frodiga, hår-svallande. Och det är ett spel som är ett spel.

 

 

 

 

 

 

 




 

    Parment har tagit fasta på ungdomskulturens produktion av roller, eller för att utrycka det litet mindre belastat, av spelsätt: kläder, masker, smink, attityder, poser, luftgitarrsolon med Ni­klas Holmbergs benägna bistånd ur kulisserna... - alla blir de, i Almryds och Steinbachs gestaltning, sätt att uttrycka den pubertala labyrintupplevelsen, där varken in- eller utgång längre står att finna, där "rör mig inte!" är en lika opålitlig uppmaning som "rör mig - bekräfta mig!".
  Vill man alltså se ung svensk dramatik begåvat iscensatt av unga scenkonstnärer, får man till exempel be ge sig till Växjö där en före detta Riksteaterensemble gör det i en före detta Riksostlokal,
(P)ostmodernism?
                              Mikael Löfgren
                      Expressen 1986-02-19
  <— Till "Varia"