« Tillbaka till ”Böcker och recensioner” (Sydsvenska Dagbladet 7 augusti 1994) |
Den officiella webbplatsen för Mare Kandre |
Ur den förfördas synvinkel |
Vad händer när berättelsen om vårt syndafalls upphov, Eva, vår kulturs mest kända för-förelsescen, den mellan ormen och Quinnan, blir samtida skönlitteratur? En nittiotalets syndabekännelse har Mare Kandre skrivit, till etthundra procent ur den för fördas synvinkel. När Eva dessutom får föra en mental kamp, med sitt omedvetna och hela kvinnohistorien som insats och vapen, och medspelaren är Doktor Dreuf, dvs Freud, med stort inflytande på vår moderna människo- och kvinnosyn, blir resultatet: En ny historieskrivning där sar-kasmen och kvinnans upproriska, skeptiska och hånfulla blick sammantaget bildar det livgivande skratt som kan välta världen och inte minst, påvisar sprickorna i Freuds patriarkala system.
|
och social analys – en faktor som också ryms i Kandres roman. Hennes Eva som ligger på Dr Dreufs analyssoffa genomstrålas, inte av Schrebers gudomliga dito i ett hierarkiskt universum, utan av vår kultursfärs kvinnohistoria. Genom Evas kropp talar Quinnan, till Freud och till oss. ∎∎∎Omslagsbildens kvinnokropp har mycket riktigt Inger Edelfeldt tecknat. Denna kropp är den kvinnliga mystiken och myto-logien personifierad (något som Edelfeldt själv behandlat med humorn som vapen): Hon är häxa, moder, en gråtande kunskapens frukt, en vagina dentata med kastrerande makt – en kropp som ruttnar inifrån, bränns på bål och samtidigt avkönas och helgonförklaras.
|
|